Nimeni nu e perfect, dar o echipa poate fi!

Nimeni nu e perfect, dar o echipa poate fi!

0 Flares 0 Flares ×

Cateva idei despre cum putem construi o echipa speciala in situatii specifice

Orice sistem din orice organizatie se bazeaza pe 3 elemente esentiale:

  • Procese 
  • Resurse 
  • Oameni 

Primele doua genereaza functionalitatea oricarui sistem si duc implicit la nevoia aparitiei  celui de-al treilea element : OAMENII – ECHIPA.

Sunt  multe situatii  in care ajungem sa construim sau sa reconstruim  o echipa. De cele mai multe ori, ele au cauze diferite si e normal sa le abordam diferit. Ex: un sistem nou creat; nevoia schimbarii; adaptarea la conditiile sociale diferite; schimbarea profilului de activitate; schimbarea culturii organizationale etc. In afara de prima situatie, cand lucrurile sunt clare si incep de la zero, toate celelalte  implica SCHIMBAREA – elementul cel mai dificil de gestionat in constructia oricarei echipe.

De ce este SCHIMBAREA atat de greu de gestionat? E o intrebare la care cautam mereu raspuns atunci cand vrem sa construim o echipa care sa raspunda mai bine nevoilor actuale ale organizatiei.  Raspunsul e unul singur: rezistenta la schimbare; indisponibiliatatea oamenilor de a uita trecutul si de a se ancora in prezent; ambitia lor de a nu iesi din propriul confort (fie el bun sau rau) dat de obisnuinta. Parca  niciodata nu reusim sa gasim integral solutiile si raspunsul corect in astfel de situatii, insa este foarte clar ca pentru a ajunge la o finalitate vom avea de urmat niste etape mai scurte sau mai lungi in care va trebui sa acordam importanta cuvenita detaliilor care pana la urma fac diferenta intre SUCCES  si ESEC.

            1.Va trebuie baza solida pe care sa construiti

Ca orice „constructie”, si o echipa incepe cu fundatia.
Statistic vorbind, echipele performante au fost cele in  care „constructorii”  lor si-au alocat suficient timp pentru a pregati „terenul”. Desi e mancatoare de timp, este etapa cea mai importanta in constructia unei echipe. E momentul in care nu numai ca trebuie sa puneti „piatra cu piatra” in fundatie, cat mai ales sa va asigurati ca ”faceti curatenie” inainte de a incepe fundatia .

Aici intervine abilitatea voastra ca manageri in a face ca aceste lucruri sa se intample fara ca rezultatele organizatiei sa fie afectate. Puteti incepe gasind raspunsul la urmatoarele intrebari:

  • Care este cultura organizationala;
  • Care este scopul echipei si rolul ei in organizatie;
  • Care este aportul ei in atingerea obiectivelor organizatiei;
  • Care sunt departamentele cu care echipa interactioneaza;
  • Care este structura echipei;
  • Care sunt liderii formali si informali ai echipei;
  • Care sunt obiectivele (SMART) ale echipei in ansamblu si ale fiecarui membru in parte (indicatori de performanta);
  • Care este nivelul de pregatire si maturitate necesar oamenilor;
  • Care sunt resursele de care dispuneti;
  • Ce pastram si ce schimbam in dinamica si membrii echipei.

Sunt doar cateva dintre intrebarile la care negresit va trebui sa gasiti un raspuns altfel riscati sa deveniti mesterul Manole. Cum gasim raspunsul la aceste intrebari?  Tot prin oameni:

  •  Apropiati-va de experti indiferent cat de dificili sunt . Oamenii cu experienta cu siguranta stiu ce functioneaza si ce nu. Sunt de asemenea incantati sa va acorde suportul apreciind rolul important pe care il au in proiectul vostru.
  • Acordati incredere tuturor si consultati-va cu cei implicati in schimbare desi, in cele mai multe cazuri,  membrii echipei vor  da raspunsuri total diferite la fiecare dintre aceste intrebari. Totusi e important sa ascultam si mai apoi sa decidem .
  • Acordati incredere: fara incredere, intr-un business nu se poate creste. Cu siguranta, aceasta incredere nu va va fi returnata de toata lumea, insa ea merita acordata chiar si de dragul celor putini, DAR BUNI, care stiu sa aprecieze asta.
  • Spuneti ce faceti si FACETI CE SPUNETI!
  • Fiti toleranti, nu raspundeti provocarilor neconstructive.
  • Ascultati pana si carcotasii si dati-le senzatia de importanta.
  • Cereti si oferiti feedback in permanenta.
  • Asigurati-va ca transmiteti CLAR oamenilor valorile in care credeti si care va vor duce impreuna cu ei spre performanta. Veti castiga astfel oamenii cu adevarat performanti, iar  cei care vor sa ’’dribleze sistemul’’ se vor elimina singuri.

NU FUGITI DE REZSTENTA LA SCHIMBARE. Este o reactie fireasca pe care trebuie sa o aveti asumata inca din start. Ea poate imbraca diverse forme incepand de la simple contradictii pana la santaje sau greve . Totul e firesc si normal atata vreme cat nu sunt afectate rezultatele organizatiei. Mai mult, aceasta va fi marea voastra provocare, iar satisfactia lucrului bine facut (ca tot e o sintagma la moda) va veni tocmai din gestionarea cu succes a acestei rezistente.

         2. Cum incepem constructia

Dupa ce avem ”fundatia” solida vine vremea sa incepem sa ridicam ”caramida cu caramida” constructia noastra. Este momentul in care trebuie sa constientizam care sunt nevoile reale ale organizatiei si modul in care ”constructia” noastra trebuie sa vina in sprijinul acestor nevoi. E, de asemenea, momentul in care depinde exclusiv de noi cum ne pozitionam echipa in organizatie, cum ii oferim personalitate. De cele mai multe ori, apare o aparenta incompatibilitate intre o echipa nou formata si cultura organizatiei aflata in schimbare.  Avem in acest moment la indemana doua variante:

      1. Adaptam ”constructia” vechii culturi organizationale;
    1. Construim totul pe noi principii pentru a ne justifica cu adevarat rolul pe care ni l-am asumat in organizatie – de motor al schimbarii.

     Niciuna dintre cele doua variante nu e pe deplin castigatoare. Schimbarea nu va veni niciodata brusc, de pe azi pe maine, si nu va putea rasturna din temelii un sitem, oricat de labil ar fie el. Incepem sa construim folosind tot ce se poate folosi din vechea constructie: ”nimic nu se arunca -totul se valorifica” . Asta in cazul in care ati facut foarte bine curatenie cand ati inceput fundatia. Daca nu ati facut atunci asta, acum sigur o veti face…

  • Definiti clar rolul echipei in organizatie! Agreati asta cu management-ul organizatiei si asigurati-va ca obiectivele pe care vi le asumati pentru noua voastra ”constructie” sunt in cooncordanta cu nevoile si asteptarile organizatiei, dar mai ales cu  principiile si crezul vostru.
  • Definiti ariile de competenta de care aveti nevoie in echipa voastra.
  • Identificati expertii pe care ii aveti deja si care va pot ajuta sa construiti eficient.
  • Stabiliti mai intai SARCINILE si ulterior cautati-va oamenii capabili sa isi asume acele sarcini.
  • Faceti selectia oamenilor in functie de sarcini si de principiile pe care vi le doriti a fi cultivate in ”propria ograda”.
  • Puneti pe primul plan ATITUDINEA si mai apoi abilitatile oamenilor vostri.

-ATITUDINEA FACE INTOTDEAUNA  DIFERENTA-

Va urma… Cum ne recrutam oamenii ?

0 Flares Facebook 0 Google+ 0 Twitter 0 LinkedIn 0 StumbleUpon 0 Pin It Share 0 0 Flares ×

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *